Hodnocení Konfident (DVD)

Celkem hodnocení: 1 Průměrné hod.:  Poslední příspěvek:30.6.2012
Logan | 30.6.2012 10:06

Mladík Adam si v roce 1967 právě kroutí vojenskou dvouletku. Vzhledem k jeho technickému nadání je zařazen u spojařů. Jednoho brzkého rána pomůže dopadnout narušitele hranic, čímž se dostane do hledáčku kapitána Dravce, důstojníka vojenské kontrarozvědky. Po vojně Adam, nadšený radioamatér, pracuje jako dispečer na letišti na jižním Slovensku. Přítelkyně Eva studuje vysokou školu a oba společně bydlí v miniaturním bytě na „svobodárně“. Do toho však v roce 1969 přichází „mráz z Kremlu“ a sním i tanky spřátelených armád, které přijíždějí zachránit československý lid ze spárů kontrarevoluce. Nastupující normalizace si žádá zvýšenou činnost státní bezpečnosti a tak povýšený major Dravec, pracující teď pro STB, zadává svým podřízeným úkol, získat pro spolupráci slibného „kádra“ Adama. Použitím cíleného nátlaku a metody cukru a biče zahrnujícím zejména represe vůči milované Evě, Adam tlaku podléhá a po relativně krátké době podepisuje spolupráci. Stává se agentem majícím na starost odposlechy zájmové skupinky scházející se okolo disidentského spisovatele Arnošta, přičemž jde konkrétně o tři bratry: profesora, učitele a kněze. Od nového zaměstnavatele dostane Adam pokyn, aby se s Evou oženil, a po svatbě jim je přidělen služební byt se zajímavými sousedy. Jeho nová profese má však devastující vliv na jeho psychiku a začne se postupně své manželce odcizovat. Ta krizi vyřeší svérázně a zaplete se sympatickým Polákem, ze kterého se však vyklube další „estébák“. Adam časem zjišťuje, že sice pro Státní bezpečnost odposlouchává jiné a přitom je jí sám odposloucháván. Přes počáteční pocit, že dělá dobrou věc, zjišťuje, že se asi podílí na zrůdné činnosti, se kterou nemůže souhlasit. V momentě, kdy u něj dojde k prozření, si zařídí v komoře amatérskou radiostanici a začíná aktivně bojovat proti systému, kterému by měl sloužit. Rozehraje tak nebezpečnou hru ohrožující nejen jeho s Evou, ale i nebezpečného majora Dravce. Podaří se mu zachránit a uniknout ze stahující se smyčky strachu a nejistoty?

Thriller Konfident je inspirovaný skutečným případem a vychází z autentických archivních materiálů Ústavu paměti národa v Bratislavě. Odehrává se v době, kdy si nikdo nemohl být jistý před nejbližšími. Stávaly se situace, kdy bratr zradil bratra a kdy na sebe donášeli nejlepší kamarádi. V této situaci se ocitá i hlavní hrdina Adam, který pro lásku podepsal smlouvu s Ďáblem a poté se už jen zaplétá víc a víc do sítě intrik, strachu a paranoie.
Film režiséra Juraje Nvoty se odehrává převážně na jižním Slovensku a je natočený v Česko-slovensko-polské koprodukci za účasti herců zmíněných národností. Roli Adama vystřihl spolehlivý Jiří Mádl, jehož hrdina v průběhu snímku prochází uvěřitelným vývojem od uvědomění přes pokání až ke konečnému činu. Jeho hereckému výkonu není co vytknout. Jeho manželku Evu si zahrála slovenská herečka Michaela Majerníková. Sázka na jistotu bylo obsazení Ondřeje Vetchého do role majora Dravce, který sice nemá ve filmu moc prostoru, ale i ten co má, využívá beze zbytku. Postava se sice místy chová a mluví jako major Terazky, ale v podtextu z ní sálá nebezpečí, až z toho mrazí. Stejně tak Jan Budař v roli „estébáka“ Rybárika, podává výborný výkon. Tito dva jsou i zdrojem několika komických situací. Přesný je i Arnošt Goldflam jako disident Arnošt. Zajímavá a jaksi nevypočitatelná je postava Adamova souseda Jozefa v podání Adyho Hajdu. Polské herce reprezentuje sympatický Macier Stuhr, syn slavného otce.

Snímek Konfident je thriller s několika vyloženě komicky-absurdními vsuvkami, které, jakoby pronikly z jiného filmu. Pracuje s dobovou atmosférou, podpořenou kvalitními hereckými výkony a poselstvím, které donutí k zamyšlení. Je tak důstojným zářezem v řadě filmů s podobnou tématikou, jako byli Ucho a Pouta.