Hodnocení Mezi vlky (DVD)

Celkem hodnocení: 2 Průměrné hod.:  Poslední příspěvek:15.2.2014
Uživatel z e-shopu waikis | 15.2.2014 10:05

Black | 5.4.2012 23:47

DVD Mezi vlky

John Ottway jako zvláštní zaměstnanec ropné společnosti, dobývající ropu kdesi na nejzazším konci Aljašky, chrání její zaměstnance tím, že obchází okolí rafinérie a odstřeluje vlky, kteří by jinak napadali nic netušící těžaře. Ottway si s sebou nese trauma z minulosti, které ho občas zavádí až na pokraj zhroucení, ale něco ho stále pohání dál. Během doby, co se potuluje po okolních zasněžených hvozdech, se naučil dokonale znát svého nepřítele vlka.

Vnitřně ho respektuje, ale práce je práce.

Den poté, co zastřelí svého dalšího vlka, Ottway se skupinou vrtařů nasedá do letadla a chystá se na zaslouženou dovolenou. Dostanou se však do ničivé bouře a letadlo spadne na zasněženou pláň mezi lesy, uprostřed divoké Aljašky. Přeživších je jen asi deset a Ottway jako zkušený zálesák nastupuje na místo přirozeného vůdce. Jakmile se jakžtakž vypořádají se zraněnými a smrtící okolní teplotou mínus 20 stupňů, přihlásí se nebezpečí mnohem strašnější, než byl pád letadla nebo sníh a mráz dohromady a sice Ottwayovi staří známí vlci. Silně teritoriálně založení vlci vnímají přeživší jako cizí a nepřátelské elementy na svém území a také se tak k nim budou chovat. Pod rouškou tmy vlci napadnou a rozsápou prvního ze skupiny a ostatní se rozhodnou opustit trosky letadla a vydat se hledat záchranu. Po cestě sněhovými závějemi jsou průběžně napadáni osamělými útočníky i celou smečkou. Vlci, kteří se nečekaně vynořují ze tmy a mlhy působí jako pohanští běsové, což spolu s drsnou hornatou a ledovou přírodou způsobí, že skupinka lidí povážlivě řídne, a to i přes Ottwayovo zkušené vedení. Vlčí pronásledování nabírá na intenzitě, jejich útoky na brutalitě a cíl cesty v podobě civilizace nebo jen chajdy s pevnými zdmi je stále v nedohlednu a navíc není ani vůbec jisté, zda se ho někdo z původně přeživších dožije.

Režisér Joe Carnahanovi, který má na kontě akční hity jako Sejmi eso nebo A-Team, natočil tento film jako mix thrilleru, hororu a dobrodružného žánru. Jde o adaptaci krátké povídky Ghost Walker, kterou napsal Ian Mackenzie Jeffers, jenž se podílel i na scénáři. Je to film o putování promrzlou panenskou přírodou, kdy je skupina lidí napadána až nadpřirozeně vypadajícími vlky. Snímek má mnoho silných momentů, ať se jedná o strhující pád letadla nebo strašidelné útoky vlků. Krásně tajemně působí scény, kdy je ve tmě slyšet pronikavé vlčí vytí, ale vidět jsou jen obláčky páry stoupající jakoby odnikud. Právě v této vlčí části filmu vystupuje ta hororová část, přičemž se jedná o skoro klasickou „vyvražďovačku“, kdy si „les“ neodvratitelně bere své oběti jednoho po druhém. Kvůli autentičnosti byl film natočen v mrazivých teplotách a krutém větru v Britské Kolumbii na jihozápadě Kanady a na výsledku je to vskutku vidět. Já osobně jsem se zahřál asi až hodinu po filmu s pomocí panáka slivovice. Nejvíc na mě však zapůsobily scény s vlky, kteří často působili jako bytosti z jiného světa a ač jsou občas zjevně digitální, nic jim to neubírá na působivosti a hrůzostrašnosti. Je mi jasné, že s chováním skutečných vlků to nemá moc společného, ale toto není dokument od National Geographic, ale film, který má především pobavit.
Film má samozřejmě i svá slabší místa, zmatené chování postav a pár nelogických momentů, kdy je vše podřízeno budování hutné atmosféry. Tím spíš pak zamrzí, když děj občas ztratí tempo a musí se začít s budováním od začátku. Také konec bych si představoval malinko jinak.

Jak bylo již uvedeno, filmu velmi pomáhá destinace, kde se odehrává. Zejména celkové záběry na zasněžené stráně berou dech. Velkou zásluhu na tom má kamera, kterou obsluhoval Masanobu Takayanagi.

Po herecké stránce film stojí zejména na výkonu Liama Neesona a není žádným překvapením, že Liam tuto tíhu na svých bedrech se ctí ustál. Role drsného lovce s nejasnou minulostí, který je shodou okolností dosazen do pozice alfa samce, mu dokonale sedla. Ostatní herci jsou tu jen do počtu nebo spíše jako návnada a potrava pro rozdivočelé šelmy, což u filmu tohoto typu není nijak na škodu. Ze skupinky vyčnívá snad jen počáteční potížista John Díaz v podání Franka Grillo, který je známější z menších rolí a televizních seriálů.

Film jde jednoznačně doporučit milovníkům dobrodružství a napětí a samozřejmě fanouškům Liama Neesona.