Hodnocení BOURNEŮV ODKAZ (DVD)

Celkem hodnocení: 7 Průměrné hod.:  Poslední příspěvek:11.9.2023
Uživatel z e-shopu Stanislav S. | 11.9.2023 14:25

Uživatel z e-shopu Hana B. | 5.8.2015 08:34

Uživatel z e-shopu Martin S. | 21.12.2013 10:15

PavelU | 28.3.2013 04:36

Předešlou Bourneovu trilogii mám hodně rád, takže nebylo nad čím váhat, jakmile vyšel Bourneův odkaz v ČR poprvé na DVD. V podstatě sledujeme věci za oponou, dějící se paralelně s předešlým dílem a sloužící jako orientace pro nové diváky. Mně osobně to přišlo dobře doplňující Bourneovo universum, kde je další agent vystaven něčemu podobnému, čímž se opět stává lovnou zvěří a musí uniknout. Je fakt, že akce je tentokráte málo, kdežto konverzaček hodně, nicméně žánrově to nijak neštítí zavedený standard. Herecké obsazení je též zvládnuto skvěle, ať už jde o Jeremyho Renera, Edwarda Nortona nebo Rachel Weisz. Jen závěrečná honička už vykrádala předešlý díl, přesto ale sršela adrenalinem, stejně jako ty ostatní sekvence tohoto rázu před ní. Tím pádem mi celý film utekl jako voda a nuda proto na řadu vůbec nepřišla. K plné spokojenosti chyběl pouze regulérní závěr.

karlik4801 | 19.12.2012 22:35

Obraz čistý, na to že jde o DVD je to opravdu kvalitka. Jinak vážně pěkný desing přebalu.

Logan | 14.12.2012 16:32

Situace okolo Jasona Bournea rozšířila mnohem širší kola, než si kdo představoval. Hlavounům ze CIA doutná půda pod zadkem a začínají zametat stopy. Tím, že jim Bourne odkopal projekt Treadstone, ocitá se v problémech i příbuzný projekt terénních operativců zvaný Outcome. Velitel tajných operací Byer rozhodne v rámci minimalizace škod o likvidaci všech zapojených agentů a přidruženéh personálu. Nepočítal však se zkušeným operativcem Aaronem Crossem, který se zrovna v rámci tréninku prohání po Aljašce. Ten útok přežije, přece jen je na takové situace vyškolený. Spojí se s vědeckou pracovnicí Martou Shearing, která měla na starosti medicínskou část výcviky agentů Outcome. Společně pak odhalují další vládní zakopané psy. Po stopách jim vyrážejí další „kontraktoři“ a boj o vlastní životy je zavede až na Filipíny, kdy se nalézá nemalé tajemství, na kterém má právě Aaron eminentní zájem.

Snímek Bourneův odkaz režíroval scénárista bournovské trilogie Tony Gilroy a na filmu je to opravdu znát. Příběh rozšiřuje bourneovský vesmír o další motivy a zápletky. Některé starší, dříve viděné situace okolo Bournea je zasazeno do širšího kontextu a je jim dán nový význam, přitom ale snímek zůstává stále takový, jakým si „Bourne“ získal fanoušky na celém světě, tedy akční, zběsilý a přesto chytrý a moderně natočený. Po Mattu Damonovi hlavní roli převzal stále zářivější Jeremy Renner a byla to dobrá volba.

Bourneův odkaz v České republice vychází v distribuci společnosti Bontonfilm a.s. Disk obsahuje kvalitní, čistý a prostorový anglický, český a maďarský zvuk Dolby Digital 5.1. Film je podpořen kromě jiných českými a anglickými titulky. Obraz je pěkný a přehledný i ve zběsilém tempu rádoby ruční kamery. Formát obrazu je 16:9 (2.40:1). Na disku nejsou žádné bonusy.

Na českém dabingu se podíleli: V českém znění: Marek Libert - Jeremy Renner (Aaron Cross), Kamila Špráchalová - Rachel Weisz (Marta Shearingová), Saša Rašilov - Edward Norton (Eric Byer), Pavel Šrom - Dennis Boutsikaris (Terrence Ward), Jiří Plachý - Albert Finney (Albert Hirsch), Ilona Svobodová - Donna Murphy (Dita Mandyová), Petr Gelnar - Oscar Isaac (3), Vladislav Beneš - David Strathairn (Noah Vosen), Bohuslav Kalva - Scott Glenn (Ezra Kramer), Otakar Brousek ml. - Željko Ivanek (Donald Foite), Regina Řandová, Svatopluk Schuller, Jakub Saic, Zdeněk Mahdal, Ladislav Cigánek, Milan Slepička, René Přibil, Ivo Novák, Veronika Veselá, Radana Herrmannová, Bohdan Tůma, Jan Szymik, Otto Rošetzký, Stanislav Lehký, Helena Brabcová, Filip Jančík a další.

Překlad: Stanislav Jelínek
Dialogy: Nataša Čermínová
Zvuk: Jiří Götz
Režie: Filip Jančík
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2012

Logan | 6.8.2012 18:18

Kdesi v zasněžené pustině Aljašky prochází udržovacím tréninkem agent pro zvláštní operace Aaron Cross. Plave, skáče po skalách a odhání vlky. Ve stejné době dojde na Londýnském nádraží k vraždě novináře a pomalu začínají na veřejnost prosakovat události okolo zapomětlivého agenta Jasona Bournea. Pohlaváři ze CIA a zejména velitel tajných operací Byer stojící nad špionskými organizacemi, se snaží eliminovat škody. „Propálením“ projektu Treadstone, se ohrozily další podobné agenturní projekty, nejvíce pak projekt Outcome. Byer proto rozhodně v zájmu největšího ututlání věci o likvidaci všech pracovníků zapojených do Outcame. Je tedy zabito několik terénních agentů a dále vědců, kteří agentům pravidelně podávali pilulky na zlepšení fyzické kondice a inteligence. Jediným z agentů, kdo díky náhodě přežije je po Aljašce pobíhající Aaron Cross a pak vědkyně Marta Shearing, která měla na starosti vědecko-medicínskou část výzkumu. Aaronovi dojde, kdo po něm jde. Nahraje vlastní smrt, a jelikož mu pomalu docházejí jeho zázračné pilulky, přičemž zejména o ty na inteligenci mu jde především, vydá se navštívit přeživší vědkyni Martu. Jenže mají proti sobě mocného protivníka a tak Martu na poslední chvíli zachrání před „sebevraždou“. K jeho nemilému překvapení se však dozví, že vědkyně pilulky nemá, ale že je možnost docílit účinků prášků permanentně, a sice vakcinací. Místo, kde se potřebná vakcína nachází je Manila na Filipínách. Aaronovi s Martou nezbývá nic jiného než pod falešnou identitou sednout na letadlo a tradá do Asie. Stále s pronásledovateli v patách vše spěje k bombastickému finále v podobě vskutku „bourneovské“ honičky po Filipínské metropoli, na jejímž konci snad již čeká vytoužená svoboda.

Snímek Bourneův odkaz režíroval a scénař napsal Tony Gilroy, tedy ten, který napsal scénáře k celé Bournovské trilogii a je to opravdu znát, neboť je zachována kontinuita ve zpracování i celkovém vyznění. Odvedl vskutku velmi kvalitní akci. Akce střídá akci, konspirace na nejvyšší vládní úrovni, elitní agenti, rozeseti po světě a bez mrknutí oka zmobilizovaní po jednom krátkém telefonátu. Film je nasnímán podobným stylem „roztřesené kamery“, který dodává pocit autentičnosti. Rvačky jsou dostatečně realistické, jak už jsou diváci podobných filmů zvyklí. Filmu dodává zajímavou plastičnost také to, že se odehrává ve stejnou dobu jako Bourneovo ultimátum, na které jsou tu četné odkazy, včetně postav, které známe z předchozích filmů. Rozvíjí tak univerzum všech dosavadních Bourneovských filmů, kdy nám odhaluje některé dosud skryté skutečnosti, např. jak to bylo s projekty Treadstone a Černá růže. Skvěle funguje i soundtrack doprovázející celý děj a to včetně závěrečné, ikonické písně od Mobyho. Strhující je závěrečná Manilská honička přesně v Bourneovské tradici, tedy po střechách, v autech a na motorkách.

Jeremy Renner v roli Aarona Crosse je naprosto uvěřitelný. Naprogramovaný stroj na zabíjení a přesto lidský, se svými problémy, strastmi i radostmi. Prostě sympaťák. S přehledem táhne celý film a zkoušku z nástupnictví Matta Damona tak složil na jedničku. Potvrdil, že je s ním nadále potřeba počítat a že se pomalu, ale jistě dere do nejvyšších pater hollywoodské ligy. V druhé zásadní roli vědkyně Marty Shearing se představuje krásná Rachel Weisz, která svou postavu obdařila jistou dávkou křehkosti, ale přesto je nám jasné, že se v ní pod povrchem skrývá i bojovnice a tedy rovnocenná partnerka pro Crosse. Víceméně zápornou roli Byera, šedé eminence tajných služeb, si vystřihl vždy kvalitní Edward Norton a svým výkonem si rozhodně ostudu neudělal.
Bourneův odkaz vřele doporučuji všem fanouškům předchozí trilogie, jakož i zájemcům o kvalitní moderně pojatý akční thriller. Snímek navíc působí tak, že se vyloženě nabízí natočit pokračování, čemuž bych se rozhodně nebránil.