Hodnocení Diktátor (DVD)

Celkem hodnocení: 1 Průměrné hod.:  Poslední příspěvek:29.9.2012
Logan | 29.9.2012 16:41

Admirál-generál Aladeen (Aladín) je neomezeným pánem v arabské zemi Wadiya. Obyvatelům vládne metodou cukru a biče. Nebo spíše bičem, namočeném v cukru. Mění zákony a významy slov jako ho napadne. V klidu si vyvíjí obohacený uran pochopitelně pro „mírové“ účely. Právě tato jeho vědecká činnost znepokojuje světové politiky a je proto předvolán na zasedání OSN do New Yorku. Nedostaví-li se, budou proti Wadiye podniknuty vojenské kroky. Aladeen se na zasedání vypraví s celým svým dvorem zahrnujícím i strýce a současně poradce a Tamira a ženskou ochranku po Kaddáfího vzoru. Hned první noc je však unesen a nahrazen prostoduchým dvojníkem, který je ovládán zrádným a po moci toužícím Tamirem. Aladeenovi se však podaří utéct, ale bez oblečení a bez svého mocného plnovousu, který mu únosce oholil, ho nikdo nepozná. Na demonstraci, kterou proti němu pořádají zastánci lidských práv, se seznámí se sympatickou Zoey, jež mu nabídne práci v obchodě se zdravou výčivou. Později navíc Aladeen potká Nadala, bývalého vedoucího svého jaderného programu. Spolu vymyslí plán, jak Aladeena dostat znovu do čela země a jak zabránit podepsání nevýhodné ústavy. To už však Aladeen, zakoukaný do Zoey, začíná poprvé ve svém životě cítit hlodání lásky a to už pak není všechno tak jednoznačné, jak si ex-diktátor myslel.

Za komedií Diktátor stojí anglický komik židovského původu Sascha Baron Cohen, který se proslavil rolí kazašského reportéra Borata. I v tomto filmu není nouze o nekorektní vtipy, které si střílejí ze všech možných náboženských či etnických skupin. V několika málo případech je humor dětinský až trapný, ale ve většině jsou gagy povedené. Ať jde o humor situační nebo slovní, vždy trefuje přímo do černého. Žádná skupina obyvatel se před ním nemůže cítit v bezpečí a nikdo se tak nemůže cítit diskriminován. Díky původu hlavního hrdiny je snímek občas vzdáleně podobný kadeřníku Zohanovi. Přestože je ve filmu mnoho skutečně veselých momentů, jedna z nejlepších je scéna, kdy Aladeen s Nadalem absolvují vyhlídkový let na New Yorkem a v arabštině probírají americké pamětihodnosti. Za pozornost dále stojí zajímavý soundtrack doprovázející film, který představují různé známé písničky přezpívané do arabštiny. Jednou z nich je např. Everybody hurts od R.E.M. Kromě Cohena ve filmu hrají „oscarový“ Ben Kingsley či Anna Faris. Menších ale velmi vtipných rolích sama sebe jsou k vidění Megan Fox a Edward Norton.

DVD vyšlo v České republice v distribuci společnosti Magic Box, a.s. Disk obsahuje anglický originál a český, polský a maďarský dabing vše Dolby Digital 5.1. Kromě českých titulků, je na disku i celá řada dalších. Čistý obraz je ve formátu 16:9 (2.40:1). V bonusových materiálech lze nalézt vystřižené a prodloužené scény a sehranou scénku rozhovoru se slavným Larry Kingem. Bonusy jsou česky otitulkovány. České znění vytvořila tvůrčí skupina Josefa Petráska. Na českém dabingu se podíleli Petr Rychlý, Zdeněk Mahdal, Marek Libert, Nikola Votočková, Jiří Čapka, Klára Vodénková, Jaromír Meduna, Veronika Veselá, Marek Holý, Jaroslav Horák a další. Dabingem film však ztrácí kus vtipnosti, který v originále dodává postavám jejich arabský přízvuk.