Hodnocení Salvador (Edice Filmové klenoty) (DVD)

Celkem hodnocení: 2 Průměrné hod.:  Poslední příspěvek:6.2.2014
Uživatel z e-shopu Karel D. | 6.2.2014 12:04

Logan | 30.9.2012 14:47

Richard Boyle je americký životem a zkušenostmi ostřílený novinář specializující se na válečné konflikty kdekoli na světě. Rok 1980 ho zastihl v těžké životní situaci. Je bez peněz, bez práce, dokonce i novinářský průkaz mu již propadl. Přesto obvolá pár známých a rozhodne se, že se vydá natočit reportáž do latinsko-amerického El Salvadoru, kde zrovna zuří krvavá občanská válka. Stojí tam proti sobě vojáci a stoupenci pravicového prezidenta Duarta a gerilové jednotky levicové Fronty národního osvobození vedené soudruhem Martím. Od reportáže očekává především profesní slávu a s tím spojené peníze v podobě honorářů. Do El Salvadoru přijíždí společně s přítelem Rockem a na místě potkávají Boylova novinářského kolegu, fotografa Johna Cassadyho. Při křižování zemí jejich skupinka sleduje a dokumentuje masakry prováděné vládou řízenými eskadrami smrti. Oběťmi jsou ponejvíce civilní obyvatelstvo, ženy a děti nevyjímaje. Nejednou jim při jejich putování půjde o život a nakonec se dozvědí i něco o sobě samých. Stanou se dokonce svědky zavraždění arcibiskupa Romera. Během pobytu se Boyle sblíží s místní mladou matkou Maríou. Vzhledem k tomu, že se jim již po nějaké době přímo vaří půda pod nohama, rozhodnou se společně uprchnout do USA. Na americké, teritoriu je však nečeká žádné vykoupení, pouze další problémy.

Režisér Oliver Stone si vždy uměl vybrat do svých filmů zajímavé herce. A vždy také z nich dokázal vydupat kvalitní herecké výkony. V tomto snímku z roku 1985 tomu není jinak a to i přesto, že jde o jeden z jeho prvních. Stone měl vždy jasně vyhraněné politické názory, které přenášel do svých děl a je to poznat i zde. Snímek Salvador je založen a autobiografii válečného reportéra Ricka Boyla, který je se Stonem spoluautor scénáře. V hlavní roli Boyla se představil vždy zajímavý James Woods, jeho kamaráda Rocka si zahrál James Belushi a fotografa Cassadyho ztělesnil John Savage.

DVD vyšlo v České republice v distribuci společnosti Magic Box, a.s. Disk obsahuje anglický a český zvuk Dolby Digital 5.1. Český dabing je ucházející, i když se občas dabéři netrefují hercům do pusy. Woodse dabuje Ladislav Županič a Belushiho Michal Pavlata. Film je podpořen českými titulky. Obraz by potřeboval vyčistit, neboť je již na něm patrný zub času. V tmavších pasážích drobně zrní. Obraz je ve formátu 16:9. Disk patrně všechny bonusy zapomněl v Salvadoru, protože nikde nic a z hlavního menu není možné skočit na vybranou kapitolu.