Hodnocení The Artist (DVD)

Celkem hodnocení: 1 Průměrné hod.:  Poslední příspěvek:8.11.2012
Logan | 8.11.2012 11:53

V roce 1927 je George Valentin velkou hereckou hvězdou hollywoodských němých filmů. Užívá si všechen lesk, který mu sláva přináší. Po úspěšné premiéře jednoho svého filmu, nepřímo pomůže nastartovat kariéru mladé začínající herečce Peppy Miller. Uplynou dva roky a své špičaté růžky začíná vystrkovat zvukový film. Někdo se přizpůsobí a někdo ne. Právě do druhé skupiny patří Valentin. Zvukový film odmítá jako moderní nesmysl a hodlá producentovi dokázat, že oddaní fanoušci budou stále chodit na jeho němé filmy. Za své vlastní peníze začíná natáčet dobrodružný snímek. Valentinův film však propadne a naopak ze zvukového filmu s Peppy Miller v hlavní roli se stane hit. Do toho přichází krach na burze, velká hospodářská krize a Valentin přichází o majetek, manželku a většinu příznivců. Musí i propustit svého řidiče Cliftona. Pouze ve společnosti věrného Jack Russel teriéra se užírá vzpomínkami a ožíra whiskou. Propadne se sice na úplné dno, ale osud má v kapse ještě pár trumfů a tak se Georgovi dostane pomoci od člověka, od kterého to vůbec nečeká a získá dokonce šanci znovu nastartovat hereckou kariéru.

Snímek The Artist z roku 2011 je skvělou poctou filmovému průmyslu němé éry. Tvůrci se na něm skutečně vyřádili. Od stylových úvodních titulků, přes zatmívačky, typické úhly kamery, formát obrazu či rychlost promítání. Vše perfektně evokuje dobové snímky. Samostatnou kapitolou jsou herecké výkony. Herci museli nakoukat hodně klasických filmů, aby si osvojily všechny ty grimasy, mimiku, pohyby a způsoby expresivního herectví. Ve výsledku to vypadá dokonale a věrohodně. Film je tedy němý, až na jednu krátkou Valentinovu noční můru a na cca posledních pět minut z natáčení „astairovského“ muzikálu, které obsahují zvuky i nějaké dialogy. Jinak v průběhu filmu je mluvená řeč nahrazena stylovými textovými panely. Důležitou funkci tak plní výborný hudební doprovod z dílný Ludovice Bource.

Jde sice o snímek vyrobený v produkci Francie a Belgie, ale byl natočen v Los Angeles a herecké obsazení je vskutku mezinárodní. Francouz Jean Dujardin hrající Valentina vypadá jako mix Douglase Fairbankse a Clarka Gabela a za svůj výkon si vysloužil řadu cen včetně Oskara za hlavní mužský herecký výkon za roku 2011. Výborná je i okatá Argentinka Bérénice Bejo v roli Peppy Miller. Typově jsou přesní Američani John Goodman jako producent Zimmer a James Cromwell jako šofér Clifton. V malé roličce se mihne i Angličan Malcolm McDowell.

Snímek v České republice distribuuje společnost Bontonfilm, a.s. Disk obsahuje kvalitní anglický a český zvuk Dolby Digital 5.1 a anglický zvuk Dolby Digital 2.0, přičemž jde hlavně o hudební doprovod. Film je podpořen normálními českými titulky a českými titulky pro neslyšící. Obraz je černobílý, záměrně vyvolávající dobovou kvalitu, přičemž je ale dostatečně ostrý. Obraz je ve formátu 4:3 (1.33:1). Disk neobsahuje žádné bonusy.

Na cca 2 minutovém českém dabingu se podíleli: Aleš Procházka, Kateřina Lojdová, Milan Slepička, Libor Hruška, Bohdan Tůma, Petr Burian, Lucie Kožinová a další.

Překlad: Lidmila Hrůzová,
Produkce: Markéta Kratochvílová,
Zvuk: Matěj Večeřa a Michal Páleníček,
Úprava dialogů a režie českého znění: Martin Těšitel
České znění vytvořila tvůrčí skupina Markéty Kratochvílové

Není to rozhodně film pro každého. Povrchní divák, poblouzněný digitálními triky a třetí dimenzí se může nudit. Nic takového však nehrozí tomu, kdo se zajímá o filmový průmysl jako fenomén, kdo dokáže ocenit herecké výkony, nápad, vtip a originální přístup. Film byl mimo jiné oceněn i Oskarem za nejlepší film roku.