Hodnocení Osamělý jezdec (DVD)

Celkem hodnocení: 3 Průměrné hod.:  Poslední příspěvek:7.11.2013
Uživatel z e-shopu jirihahn | 7.11.2013 20:28

Film Osamělý jezdec mně dost zklamal. Začátek vypadá dobře, docela dobře rozjetý western! Ale později stále horší a horší sekvence filmu! Zejména bláznivý létající kůň. Film nezachrání ani jinak výborný Johnny Depp! Dokonce některé scény mně připadají jako recyklované z Pirátů.

Logan | 3.11.2013 18:04

Osamělý jezdec

Mladý, naivní a humanismem zaslepený právník John Reid se po studiích vrací do míst svého dospívání, na Divoký západ, aby se tam ujal místa okresního prokurátora. Už ve vlaku se seznámi s podivným Komančem Tontem i zkaženým zločincem Cavendishem, který je během jízdy osvobozen kumpány. Po dojezdu do cíle se John společně s bratrem vydává po stopě desperátů. Padnou však do pasti a kromě Johna všichni zahynou. Osud udělá z parťáků přeživšího Johna a Tonta. John přijímá identitu maskovaného mstitele a pod jménem Osamělý jezdec s Tontem pátrají v Cavendishových stopách. Idealistický John si z očí konečně sundá růžové brýle a ocení funkci palních zbraní. Kromě osobní odplaty se zapletou i do přípravy vyprovokování bělošsko-indiánské války a překazí plány intrikánského zaměstnance železniční společnosti.

Za snímkem Osamělý jezdec stojí režisér Gore Verbinski a do role Tonta je obsazen Johny Depp. Tedy dvojice, která zabodovala s Piráty z Karibiku. Problém je, že kromě přenesení podobného schématu na Divoký západ nic nového nenabízí. Depp se navíc chová a mluví mimoňsky jako Sparrow. Groteskní sekvence vložené do děje působí moc infantilně, z čehož usuzuji, že především dětem je film určen především. Zmínit musím také přílišnou délku filmu, díky které jsem se nudil tak, jak si už dlouho nepamatuji. Povedená je vizuální stránka filmu a především hlavní záporák Cavendish v podání Williama Fichtnera.

DVD Osamělý jezdec vyšlo v České republice v distribuci společnosti AQS, a.s. – divize Magic Box. Obraz je naštěstí ostrý a povedený, takže je alespoň „na co“ koukat. Formát obrazu je 16:9 (2.40:1). Zvuk je ve standardní DVD kvalitě a nemohu mu nic vytknout. Jazyk je v angličtině a češtině Dolby Digital 5.1. Film je podpořen českými, slovenskými a anglickými titulky. Vzhledem k různým přízvukům a Johny Deppovi doporučuji sledovat film originál.

Na českém dabingu se podíleli: Saša Rašilov - Johnny Depp (Tonto), Petr Lněnička - Armie Hammer (John Reid), Jaromír Meduna - Tom Wilkinson (Latham Cole), Tomáš Racek - William Fichtner (Butch Cavendish), Luděk Čtvrtlík - Barry Pepper (kapitán Jay Fuller), Irena Máchová - Ruth Wilson (Rebecca Reidová), Hana Igonda Ševčíková - Helena Bonham Carter (Red), Jakub Nemčok - Mason Cook (Will), Zdeněk Dolanský - Saginaw Grant (náčelník), Zdeněk Hruška - James Badge Dale (Dan Reid), Jan Maxián - Harry Treadaway (Frank), Jaroslav Kaňkovský - Christopher Hagen (kazatel), Milan Slepička - Leon Rippy (Collins), David Suchařípa - James Frain (Barret), Jaroslav Horák, Bedřich Šetena, Jana Altmannová, Ludmila Molínová, Tomáš Borůvka, Bohdan Tůma, Libor Terš, Svatopluk Schuller, Zuzana Skalická, Dalimil Klapka a další.

Překlad: Petr Putna
Produkce: Marek Hrazdil
Zvuk: Robert Slezák
Dialogy a režie českého znění: Jan Pecha
Výsledný mix: Shepperton International
Producent české verze: Disney Character Voices International, Inc.
Vyrobilo: Studio Virtual v roce 2013

Bonusové materiály jsou v originále s českými titulky a tvoří je:

- Vystřižené scény
- Nepovedené záběry a přeřeky

40 %

Logan | 5.7.2013 13:03

John Reid se vrací po několika letech, které strávil ve velkoměstě studiem práva, do rodného města, kdesi na Divokém západě, kde má nastoupit jako okresní prokurátor. Již cestou vlakem se přimotá k útěku nebezpečného desperáta se zálibou v lidské mase Butche Cavendishe a v této souvislosti se seznámí i se svérázným Komančem Tontem. Po příjezdu do městečka se John ihned přidává ke skupince Rangers vedených jeho zkušeným bratrem Danem, jedoucích na indiánské území po stopách Cavedishovi bandy. Padnou však do léčky a až na Johna jsou všichni Rangers zastřeleni. O přeživšího se naštěstí postará indián Tonto, který v Johnovi pozná vyvoleného, jež mu má pomoci v jeho vlastní pomstě. Aby John utajil svoji totožnost, musí si nasadit masku a přijmout totožnost Osamělého jezdce. Společně s Tontem se pak vydávají na společnou cestu odplaty, kdy John bude muset konečně přehodnotit svůj odmítavý postoj k palným zbraním. Ve vzduchu navíc visí i hrozící bělošsko-indiánská válka, když se kdosi neznámý snaží narušit dosavadní křehké příměří. Johnovo a Tontovo vyšetřování ale odhalí mnohem větší spiknutí, než kterého by byli obyčejní psanci schopni. Ve hře je totiž doslova hora stříbra a zlolajný zaměstnanec železniční společnosti s vlastními vizionářskými plány.

Snímek Osamělý jezdec režíroval zkušený Gore Verbinski (např. trilogie Pirátů z Karibiku, Rango, či Kruh). Dějová inspirace pochází z původně rozhlasové hry z 30. let 20. století o Osamělém jezdci a jeho indiánském parťákovi. O něco později se již na desítky let zabydlel v televizi kultovní seriál a zase o něco později vznikly na stejné téma i komiksové řady. Z uvedeného vyplývá, že v Americe a spřátelených zemích jsou postavy Johna Reida a Tonta notoricky známé, oblíbené a kultovní. Naopak si troufám říct, že u nás o nich prakticky nikdo neslyšel. A v tom vidím i největší problém. Verbinského nový snímek se sice dějové odehrává před původním seriálem, ale jistě obsahuje množství odkazů a scén, které z původní série přímo vychází. Poučenějším a zasvěceným tyto momenty mohou připadat srandovní a pochopitelné, ale nás Osamělým jezdcem nepolíbené tyto odkazy minou a nikterak si jejich hodnotu nevychutnáme.

Film u mě celým svým zpracováním a atmosférou vyvolal dojem, že je určen především dětem, které si ho patrně užijí nejvíce. Mě Osamělý jezdec většinou nudil, právě pro tu všudypřítomnou infantilitu. Čest několika výjimkám. Mezi tyto patří zejména stylově pojatý záporák Butch Cavendish v podání Williama Fichtnera nebo Tonto Johnnyho Deppa, i když v této souvislosti je potřeba zmínit, že Depp ve své herecké kreaci až nepříjemně často sklouzává do polohy Jacka Sparrowa. Představitel titulního hrdiny Armie Hammer (např. Sněhurka, The Social Network) se s rolí vypořádal také dobře, když pomineme, že její smysl pro právo a legální spravedlnost je otravná a v situacích kdy jí prosazuje i nelogická. Tyto projevy odporu proti logice se ve filmu ale projevují i jinak. Např. postavy se před střelbou schovávají za dřevěné plaňky, aniž by došlo k jejich průstřelu, nebo bezejmenné oběti přestřelek jsou většinou zastřeleni ihned a bez slitování, naopak k zastřelení některé důležitých postav prakticky nedojde, protože když jí má už někdo na mušce, tak se střelec z ničeho nic dá do sáhodlouhého vysvětlování svých pohnutek, nebo nesmyslného vyhrožování a potencionální oběť pak má spoustu času z ohrožení vyváznout. Ve filmu dvakrát zazní finále overtury Willeama Tella od Rossiniho, přičemž u toho druhého už film definitivně sklouznul ke grotesce. Postavy se rádoby srandovně nahánění po jedoucích vlacích, střílejí po sobě, aniž by se zasáhli. Když dojdou náboje tak po sobě házejí různé předměty. Celé tyto části ve mně zanechali neskutečně infantilní dojem a bylo mi trapně po těle. Grotesknost je vůbec fenomén, který se celým filmem vine jako had a to nemyslím v dobrém slova smyslu. Snímku by také prospělo radikálnější prostříhání, neboť je zbytečně dlouhý a sestříhání, protože některé scény na sebe ne zrovna plynule navazují.

Kdybych znal seriálovou předlohu, hodnotil bych patrně jinak. Takto jsem byl bohužel z filmu zklamán. Ostatně na zaměření na spíše dětského diváka poukazuje i fakt, že je vlastně celý film vyprávěním prastarého Tonta dětskému návštěvníkovi expozice Divokého západu.